Magistratus: Embetsmenn, republikk, imperium

Magistratus var betegnelsen på romerske embetsmenn valgt av folkeforsamlingene i republikansk tid. De viktigste var konsuler, pretorer, kvestorer og ediler. Embetene var normalt ettårige og bygget på prinsippene om kollegialitet og ansvarlighet.

Høyere embetsmenn hadde imperium – myndighet til å lede hærer og forvalte rett. Under keisertiden ble mange funksjoner kun formelle, men titlene besto. Magistratusene var sentral i republikkens politiske system og en viktig vei til prestisje og makt for den romerske eliten.

Historisk maleri av Cicero som taler foran romerske senatorer i halvsirkelformet sal.
Freske av Cesare Maccari fra 1889 som viser Cicero i ferd med å anklage Catilina i senatet. Maleriet viser hvordan romerske magistrater som konsuler og pretorer brukte talerstolen i senatet for å utøve politisk makt.
Lisens: Public Domain (Offentlig eiendom) – Cesare Maccari / Wikimedia Commons

Frode Osen (29) skriver historieartikler for Lille norske leksikon. Han har en mastergrad i historie fra Universitetet i Oslo, med spesialisering i romersk keiserideologi. Han har også studert romersk arkeologi og historie i Roma, og har forsket på antikkens politiske symbolbruk. Frode står bak Romerriket.no, et av Norges mest besøkte nettsteder om Romerriket, mye brukt av både elever, studenter, lærere og historieinteresserte. Når han ikke skriver, leser han som regel HISTORIE-magasiner, Illustrert Vitenskap, eller klassiske tekster. Les mer om Frode her.
Slik siterer du denne artikkelen:
Romerriket.no, «Magistratus: Embetsmenn, republikk, imperium», publisert 1. juli 2025, https://romerriket.no/magistratus/.