Tetrark: Diokletian, keiser, maktdeling

Tetrark betegner en av fire herskere i det romerske tetrarkiet, innført av keiser Diokletian rundt 293 e.Kr. Systemet delte makten mellom to augusti (seniorkeisere) og to caesares (juniorpartnere).

Tetrarkiet var ment å skape stabilitet og effektivt styre et rike i krise. Diokletian styrte fra øst, mens Maximian styrte i vest. De to caesarene ble opplært til å overta som augusti. Ordningen brøt sammen etter noen tiår, men viser overgangen fra prinsipat til dominat.

Statue i mørk porfyr som viser fire keisere i tett omfavnelse, plassert i hjørnet av en kirkebygning.
Statue av de fire tetrarkene, innmurt i hjørnet av Markuskirken i Venezia. Skulpturen, utført i porfyr og datert til slutten av 200-tallet evt., symboliserer enhet og samarbeid i det romerske tetrarkiet, og viser også den hierarkiske og autoritære estetikken som preget senantikkens keiserideologi.
Lisens: CC BY-SA 4.0 – Archaeodontosaurus / Wikimedia Commons

Frode Osen (29) skriver historieartikler for Lille norske leksikon. Han har en mastergrad i historie fra Universitetet i Oslo, med spesialisering i romersk keiserideologi. Han har også studert romersk arkeologi og historie i Roma, og har forsket på antikkens politiske symbolbruk. Frode står bak Romerriket.no, et av Norges mest besøkte nettsteder om Romerriket, mye brukt av både elever, studenter, lærere og historieinteresserte. Når han ikke skriver, leser han som regel HISTORIE-magasiner, Illustrert Vitenskap, eller klassiske tekster. Les mer om Frode her.
Slik siterer du denne artikkelen:
Romerriket.no, «Tetrark: Diokletian, keiser, maktdeling», publisert 11. juli 2025, https://romerriket.no/tetrark/.