Tetrark betegner en av fire herskere i det romerske tetrarkiet, innført av keiser Diokletian rundt 293 e.Kr. Systemet delte makten mellom to augusti (seniorkeisere) og to caesares (juniorpartnere).
Tetrarkiet var ment å skape stabilitet og effektivt styre et rike i krise. Diokletian styrte fra øst, mens Maximian styrte i vest. De to caesarene ble opplært til å overta som augusti. Ordningen brøt sammen etter noen tiår, men viser overgangen fra prinsipat til dominat.

Lisens: CC BY-SA 4.0 – Archaeodontosaurus / Wikimedia Commons