Tetrarki: Augusti, caesares, krisestyring

Tetrarkiet ble innført av keiser Diokletian i 293 evt. som en løsning på krisene i det romerske imperiet. Modellen besto av to augusti og to caesares, som styrte hver sin region. Dette maktdelingssystemet skulle sikre fredelig arvegang og styring av riket.

Systemet var kortvarig og kollapset etter Diokletians abdikasjon i 305, men påvirket senere keiserlig praksis og den administrative oppdelingen av riket. Tetrarkiet markerer starten på det senantikke dominatet.

Kart over Romerriket rundt år 300 med fargekoder for regionene til de fire tetrarkene og markering av distrikthovedsteder.
Kart som viser den geografiske inndelingen av Romerriket under det første tetrarkiet omkring år 300 evt. De fire herskerne, to augusti og to caesares, hadde hver sin administrative region. Hovedstedene er markert med stjerner, og grensene viser hvordan riket ble delt for å lette styringen og sikre stabilitet.
Lisens: CC BY-SA 3.0 – Coppermine Photo Gallery / Wikimedia Commons

Frode Osen (29) skriver historieartikler for Lille norske leksikon. Han har en mastergrad i historie fra Universitetet i Oslo, med spesialisering i romersk keiserideologi. Han har også studert romersk arkeologi og historie i Roma, og har forsket på antikkens politiske symbolbruk. Frode står bak Romerriket.no, et av Norges mest besøkte nettsteder om Romerriket, mye brukt av både elever, studenter, lærere og historieinteresserte. Når han ikke skriver, leser han som regel HISTORIE-magasiner, Illustrert Vitenskap, eller klassiske tekster. Les mer om Frode her.
Slik siterer du denne artikkelen:
Romerriket.no, «Tetrarki: Augusti, caesares, krisestyring», publisert 11. juli 2025, https://romerriket.no/tetrarki/.