Tetrarkiet ble innført av keiser Diokletian i 293 evt. som en løsning på krisene i det romerske imperiet. Modellen besto av to augusti og to caesares, som styrte hver sin region. Dette maktdelingssystemet skulle sikre fredelig arvegang og styring av riket.
Systemet var kortvarig og kollapset etter Diokletians abdikasjon i 305, men påvirket senere keiserlig praksis og den administrative oppdelingen av riket. Tetrarkiet markerer starten på det senantikke dominatet.

Lisens: CC BY-SA 3.0 – Coppermine Photo Gallery / Wikimedia Commons